Penikkatauti

VOIMISTELIJAN KESTÄVÄ KEHO

verkkofysioterapia

Mikä on penikkatauti?

Penikkatauti on yleisnimitys säären rasitusperäisille kiputiloille, mutta tyypillisesti laaja-alainen ja rasituksessa paheneva särky paikantuu säären sisäsyrjälle.

OIREET

• Kipu kuormituksen aikana lisääntyvä tai sen jälkeen sääriluun sisäreunalla keski- ja alimmassa kolmanneksessa.
  • Kipu voi jatkua tunneista päiviin kuormituksen loppumisen jälkeen, mutta helpottaa riittävällä levolla
  • kosketus/paineluarkuus sääriluun sisäreunalla (voi olla myös taaempana) yli 5cm matkalta
  • sääriluun etuosa ei ole yleensä kipeä
  • kipu saattaa olla aamuisin kovempaa

Jos säärikipuusi liittyy seuraavia oireita, kyse ei ole ehkä (pelkästään) penikkataudista ja suosittelen hakeutumaan lisätutkimuksiin.

• Kipu on terävää ja kipualue <5cm
  • Pohkeessa esiintyy kramppaamista, polttavaa tai puristavaa kipua ja/tai pistelyä jalkatarässä
  • Näkyvä turvotus
  • Jos kipu on alkanut äkillisesti iskun seurauksena ja kipu on voimakasta, lääkäriin on hakeuduttava nopeasti.

SYYT

Penikkataudin syyt johtavat usein kuormituksen laatuun ja määrään sekä alaraajan biomekaniikkaan. Säären kudoksiin, esimerkiksi juoksun tai hyppimisen seurauksena, kohdistuvan kuormituksen ylittäessä kudosten kuormituksensietokyvyn, tuloksena on ylikuormitus ja säärien kipeytyminen.

Lue täältä lisää, miksi penikkatauti on voimistelijoilla yleinen vaiva.

HOITO

Ensisijainen hoito penikkataudissa on fysioterapia.

“Passiiviset” hoitomuodot, kuten teippaukset ja hieronta, voivat auttaa kipuun hetkellisesti paljonkin, mutta ne eivät korjaa vaivan taustalla olevia ongelmia. Koska penikkatauti johtuu ylikuormituksesta, pääasiallinen hoitomuoto tulisi olla kuormituksen hallinta. Akuuttivaiheessa tämä tarkoittaa kivuliaan kuormituksen vähentämistä/poistamista. Sen jälkeen tärkein hoitomuoto on kuormituskestävyyden nousujohteinen lisääminen, jos tavoitteena on palata aiempaan, oireet alunperin aiheuttaneeseen aktiviteettiin.

Pohditko vastauksia seuraaviin penikkatautia koskeviin kysymyksiin:

• Mitä lihaksia kannattaisi vahvistaa ja millaisilla harjoitteilla?
  • Missä vaiheessa, kuinka paljon ja kuinka usein?
  • Onko kipu harjoitellessa ok?
  • Miten lisätään kuormitusta asteittain turvallisesti?
  • Kuinka huomioida voimistelun erityispiirteet ja lajin kovan kuormituksen asettamat vaatimukset?

Saat vastaukset kaikkiin yllä oleviin kysymyksiin Voimistelijan kestävä keho – penikkatauti verkkofysioterapiassa!

Ohjelma etenee seuraavasti:

1. Alkuhaastattelu esitietolomakkeella ja alkututkimukset

• Tarvittaessa ohjelman yksilöllinen mukauttaminen
  • Turvallisuuden varmistaminen
  • Konkreettiset mittarit kehityksesi seurantaan

2. Akuuttivaiheen hoito-ohjeet

• Jos vaivasi on akuutti ja kipu voimakasta, noudata akuuttivaiheen hoito-ohjeita! Lievissä tapauksissa hoidon voi aloittaa ensimmäisestä harjoitusohjelmasta.
  • Lisäksi teippausohjeet ja tietoa tuista ja jalkineista
  • Mittarit, joiden avulla tiedät, milloin harjoitusohjelman aloittaminen on turvallista

3. Progressiivisesti etenevä harjoitussuunnitelma

• Kolme harjoitusohjelmaa, jotka koostuvat kahdesta vuorottelevasta treenistä, ja sisältävät hauskan haasteen!
  • Jokaisen ohjelman lopussa on konkreettiset mittarit, joiden avulla varmistut, että siirtyminen seuraavaan on turvallista.
  • Ohjeet kivun seurantaan sopivan kuormituksen varmistamiseksi
  • Harjoitteiden kirjaaminen ja seuranta kalenteri -toiminnon avulla

4. Huoltavat harjoitteet

5. Loppututkimukset ja ohjeet täysipainoiseen lajiharjoitteluun palaamiseen

Ilmoittaudu mukaan!

Ilmottaudu mukaan ostamalla ohjelma verkkokaupasta.

TÄSTÄ VERKKOKAUPPAAN

TARJOUS! Toukokuun aikana ostetut ohjelmat vain 69€ (norm. 79) Käytä verkkokaupassa koodia TOUKOKUU

HUOM! Onnistuneen hoidon kannalta on tärkeää osallistuja ollessa alaikäinen, että vanhempi auttaa lasta alkututkimusten tekemisessä ja esitietolomakkeen täyttämisessä. Käykää harjoitusohjeet huolellisesti yhdessä läpi!

Ohjelma on voimassa 6 kuukautta. Tämän jälkeen voitte ladata ohjelmat itsellenne tai tarvittaessa sopia jatkosta. Voitte olla minuun yhteydessä koko ohjelman ajan harjoitusalustan chatin tai sähköpostin kautta, ja kiireellisissä asioissa puhelimen tai Whats’upin välityksellä.

Tervetuloa!

Kysymyksiä? Ota yhteyttä ad@fysioannina.fi !