Severin tauti

VOIMISTELIJAN KESTÄVÄ KEHO

verkkofysioterapia

Hoida voimistelijan kantapääkipu kotoa käsin fysioterapeutin ohjeilla!

Mikä on Severin tauti?

Severin tauti eli kantaluun luutumisalueen kiputila (apofysiitti) on toiseksi yleisin rasitusvamma lapsilla, ja se ilmenee tyypillisesti 9-12 -vuoden iässä. Voimistelijoilla vaiva on yleinen.

OIREET

• Kuormituksen aikana alkava tai välittömästi sen jälkeen ilmaantuva kantapään särky. Kipu tuntuu kantapään takana tai akillesjänteen kiinnityskohdassa.
  • Erityisesti hyppiminen, loikkiminen, kiihdytykset ja jarrutukset aiheuttavat kipua
  • Pitkään jatkuessaan askeleen varominen juoksussa ja kävelyssä
  • Kantapään kosketusarkuus, joskus alueella voi esiintyä turvotusta
  • Lyhyen levon jälkeinen “liikkellelähtökipu” on tyypillistä, ja pahin kipu voi helpottaa jo 5-10 minuutin “lämpenemisen” jälkeen.

Oireet ilmenevät usein molemmissa kantapäissä samaan aikaan.

SYYT

Kiputila syntyy kantaluun kasvulinjaan vetorasituksen seurauksena syntyvistä mikrovammoista. Vetorasituksen syynä voi olla kireiden pohjelihasten aiheuttama voimakas veto, nopea kasvupyrähdys ja heikkous pohkeen/säären lihaksissa. Myös toistuva yksipuolinen harjoittelu, ylirasitus/alipalautuminen, paljon hyppimistä ja juoksupyrähdyksiä sisältävä harjoittelu, vääränlainen biomekaniikka ja huonot kengät lisäävät riskiä Severin tautiin.

Netti & sosiaalinen media on pullollaan hyviä harjoitteita ja ohjeita, mutta miten näistä rakennetaan omaan lajiin ja tarpeisiin sopiva, progressiivisesti etenevä harjoitussuunnitelma?

HOITO

Keskeinen hoito alkuvaiheessa on vaiva-alueen hetkellinen kuormituksen vähentäminen. Teippaus, kantakoroke ja kylmähoito ovat hyviä apukeinoja kivunhoidossa.

Pahimman kivun poistuttua normaalin liikkuvuuden palauttaminen, pohkeen ja jalkaterän lihasten vahvistaminen lajin vaatimalle tasolle, kuormitusvirheen korjaaminen ja asteittainen paluu täysipainoiseen harjoitteluun ovat avaimia vaivan onnistuneeseen hoitoon ja uusiutumisriskin minimointiin.

Vaiva kestää yleensä 2 kuukautta – 2 vuotta riippuen vaikeusasteesta ja hoidon aloittamisesta. Alkuvaiheen tehokas hoito usein lyhentää taudin kestoa ja nopeuttaa urheiluun palaamista.

Pohditko vastauksia seuraaviin Severin tautia koskeviin kysymyksiin:

• Millaiset vahvistavat harjoitteet ovat alkuvaiheessa sopivia?
  • Kuinka paljon ja kuinka usein?
  • Onko kipu harjoitellessa ok?
  • Onko venyttelystä oikeasti apua Severin taudissa?
  • Miten lisätään kuormitusta asteittain turvallisesti?
  • Kuinka huomioida voimistelun erityispiirteet ja lajin kovan kuormituksen asettamat vaatimukset?

Saat vastaukset kaikkiin yllä oleviin kysymyksiin Voimistelijan kestävä keho – Severin tauti verkkofysioterapiassa!

Ohjelma etenee seuraavasti:

1. Alkuhaastattelu esitietolomakkeella ja alkututkimukset

• Tarvittaessa ohjelman yksilöllinen mukauttaminen
  • Turvallisuuden varmistaminen
  • Konkreettiset mittarit kehityksesi seurantaan

2. Akuuttivaiheen hoito-ohjeet

• Jos vaivasi on akuutti ja kipu voimakasta, noudata akuuttivaiheen hoito-ohjeita! Lievissä tapauksissa hoidon voi aloittaa ensimmäisestä harjoitusohjelmasta.
  • Lisäksi teippausohjeet ja suositukset sopivista tuista ja jalkineista
  • Mittarit, joiden avulla tiedät, milloin harjoitusohjelman aloittaminen on turvallista

3. Progressiivisesti etenevä harjoitussuunnitelma

• Kolme harjoitusohjelmaa, jotka koostuvat kahdesta vuorottelevasta treenistä, ja sisältävät hauskan haasteen!
  • Jokaisen ohjelman lopussa on konkreettiset mittarit, joiden avulla varmistut, että siirtyminen seuraavaan on turvallista.
  • Ohjeet kivun seurantaan sopivan kuormituksen varmistamiseksi
  • Harjoitteiden kirjaaminen ja seuranta kalenteri -toiminnon avulla

4. Huoltavat harjoitteet

5. Loppututkimukset ja ohjeet täysipainoiseen lajiharjoitteluun palaamiseen

Ilmoittaudu mukaan!

Ilmottaudu mukaan ostamalla ohjelma verkkokaupasta.

TÄSTÄ VERKKOKAUPPAAN

TARJOUS! Toukokuun aikana ostetut ohjelmat vain 69€ (norm. 79) Käytä verkkokaupassa koodia TOUKOKUU

HUOM! Onnistuneen hoidon kannalta on tärkeää, että vanhempi auttaa lasta alkututkimusten tekemisessä ja esitietolomakkeen täyttämisessä. Käykää harjoitusohjeet huolellisesti yhdessä läpi!

Ohjelma on voimassa 6 kuukautta. Tämän jälkeen voitte ladata ohjelmat itsellenne tai tarvittaessa sopia jatkosta. Voitte olla minuun yhteydessä koko ohjelman ajan harjoitusalustan chatin tai sähköpostin kautta, ja kiireellisissä asioissa puhelimen tai Whats’upin välityksellä.

Tervetuloa!

Kysymyksiä? Ota yhteyttä ad@fysioannina.fi !